B

Beniowski

Beniowski       Na hasło "Beniowski" każdy starannie wyedukowany jest w stanie wydukać przynajmniej tyle: "poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego". Dygresje dotyczą spraw ogólnych, jak i bardzo osobistych. Słowacki wypowiada się o melancholii, którą uważa za chorobę narodową Polaków, o jej roznoszenie oskarża Adama Mickiewicza. W postaci Beniowskiego wyśmiewa ideał romantycznego kochanka. Polemizuje też z krytykami jednego ze swoich najbardziej znanych dzieł - "Balladyny". Tyle dygresje. Akcja opowiada historię polskiego szlachcica, który musi uciekać z kraju przed procesami i wierzycielami. "Beniowski" był świadomą rozprawą z Wieszczem Adamem i Kołem Sprawy Bożej, z którego członkami Słowcki mocno sie skonfliktował.... więcej...

C

C`est la vie!

C`est la vie!     Henri-Pierre Cami to pisarz, a przede wszystkim humorysta francuski, którego twórczość najpopularniejsza była w latach trzydziestych ubiegłego (XX) wieku. Cami imał się różnych dziedzin sztuki, zanim zajął się twórczością humorystyczną. Przez długie lata był felietonistą i autorem komiksów we francuskich dziennikach, ale piętnem na całej jego twórczości odcisnęło się pierwsze spotkanie z dziennikarstwem - redagowanie pisma sponsorowanego przez paryskie zakłady pogrzebowe, pt.: "Mały Ilustrowany Karawan". Bowiem czarny humor, którego Cami był jednym z twórców i który wypełniał całkowicie owo pismo, zagościł na stałe w jego minidramatach. Krótkie scenki teatralne - pełne nonsensu, absurdu, gry słów i czarnego humoru,... więcej...

K

Karawana

Karawana       Jedna z opowieści Szecherezady z „Baśni tysiąca i jednej nocy”. Zubożały książę Ali wraz ze swym sługą Kuffą ruszają w świat. Docierają do obcego im, dalekiego kraju, gdzie Ali zakochuje się w pięknej księżniczce o imieniu Saniura. Książę nie posiada majątku, ale jego spryt, przebiegłość, a właściwie... urok osobisty i wyobraźnia sprawiają, że każdy napotkany po drodze kupiec, czy szabandar jest nim tak zauroczony, że natychmiast oddaje mu swój dom, pałac, cały majątek. Król wręcza mu nawet klucze od swojego skarbca i żeni go ze swą córką! A książę obiecuje wciąż, że odda im wszystko i jeszcze z nawiązką – jak przybędzie jego niezwykła karawana. Ale … czy karawana naprawdę istnieje? Czy jest tylko fatamorganą, niosącą nadzieję? Ale... więcej...

Klan wdów

Klan wdów       Dzieło Ginette Beauvais Garcin i Marie Chevalier to typowa "życiowa" sztuka. Trzy pozbawione romantycznych złudzeń wdowy odkrywają tajemnice swoich mężów: kochanka (ewentualnie kochanki), dzieci z inną kobietą, prowadzone latami podwójne życie. Jedne wiedzą o tym, ale trwają w małżeństwie - inne żyją w nieświadomości i nawet czują się szczęśliwe. Oczywiście do czasu - konkretnie do chwili, gdy małżonek przenosi się w zaświaty, a jego sprawy doczesne (głównie miłosne) wychodzą na jaw... więcej...

M

Małe zbrodnie małżeńskie

Małe zbrodnie małżeńskie       Ona - malarka, ciągle atrakcyjna, lecz szalejąca z zazdrości kobieta po czterdziestce. On - pisarz, intelektualista, dobry kochanek, wierny żonie, lecz niepotrafiący okazać jej uczuć. Za nimi 15 lat małżeństwa. Burze namiętności zamieniły się niepostrzeżenie w rutynę. On za każdym razem, gdy chce się z nią kochać, czuje się jak żebrak proszący o jałmużnę. Ona czuje się za mało adorowana - wręcz niezauważana, ignorowana. Nie wie, jak dotrzeć do męża. Zaczyna coraz więcej pić. Któregoś dnia nie wytrzymuje... więcej...

Morosophus

Morosophus       Pomysł był karkołomny: połączyć harmonijnie breakdance, skateboarding, graffiti, slam (poezja improwizowana na żywo), film i historię sprzed kilkuset lat. W bohaterze XVI-wiecznego dramatu Wilhema Gnapheusa odnaleźli siebie - odrzuconych przez społeczeństwo Mądrych Błaznów (Morosophus tłumaczy się jako Błaźnimędrzec). Historyczny Morosophus grał na flecie i studiował astrologię. Gdyby żył współcześnie, byłby pewnie DJ-em, malowałby graffiti, jeździł na desce czy tańczył breakdance. Morosophus wyczytał w gwiazdach, że spadnie deszcz, od którego wszyscy zgłupieją. Chciał ostrzec społeczeństwo. Zlekceważono go.  Współcześni Morosophusowie też często czują się lekceważeni. Domagają się uwagi, zrozumienia. W programie spektaklu czytamy: "Kultura uliczna nie... więcej...

P

Paragraf 22. Epizod

Paragraf 22. Epizod       Adaptacja kultowej powieści Josepha Hellera. Yossarian symuluje szaleństwo, by uniknąc udziału w walce. Trafia do szpitala, gdzie zamiast oczekiwanego odpoczynku, musi stawić czoła prawdziwemu szaleństwu. Kompanami niedoli Yossariana są ludzie okaleczeni przez wojnę, groteskowi, chorzy, niebezpieczni. Są opętani śmiercią, strachem - potrafią funkcjonować tylko w ramach znienawidzonego wojskowego porządku, w systemie, w którym człowiek ma wartość mięsa armatniego. więcej...

S

Scenariusz dla trzech aktorów

Scenariusz dla trzech aktorów       "Scenariusz dla trzech aktorów" to rodzaj kabaretu teatralnego, opartego na grach językowych i igraniu z materią sztuki teatralnej. Intryga spektaklu da się streścić w jednym zdaniu: trzech mężczyzn spotyka się, by pracować nad przedstawieniem teatralnym. I to by było na tyle. "Mięsem" sztuki są nieporozumienia, spory i próba uzgodnienia wspólnego stanowiska pomiędzy trzema artystami. Każdy inaczej pojmuje sens sztuki. Zawiązują doraźne koalicje, zaciekle bronią swego stanowiska, kpią, wyszydzają, parodiują się wzajemnie. Rzecz jest niezwykle dynamiczna, w wielu miejscach spięcia wyładowują się w humorze, błazenadzie, ironii. Jednak w atrakcyjnym opakowaniu kryje się poważny ładunek intelektualny - refleksje na temat pojmowania teatru i w ogóle... więcej...

W

Wiśniowy sad

Wiśniowy sad       "Wiśniowy sad" to requiem dla rosyjskiej arystokracji. Czechow maluje portrety członków rodziny, której majątek topnieje, a jedynej nadziei upatrują w sprzedaży tego, co jeszcze zostało z dawnej świetności. I w Łopachinie. Syn chłopa, teraz bogacz, który dorobił się na operacjach finansowych, staje się panem swoich dawnych panów. Łopachin, kierując sie rachunkiem ekonomicznym, ale też źle skrywanym sentymentem, podsuwa propozycje uniknięcia finansowego krachu. Jednak przybyłą z Paryża Raniewską interesuje tylko zdobycie funduszy i powrót za granicę. Pozostali domownicy starają się jakoś przetrwać. To zderzenie pokazuje społeczną "zmianę warty": arystokracja ustępuje miejsca nowej klasie społecznej, a właściwie klasie ekonomicznej.... więcej...

Realizacja: