WSTECZ
Słowo od Autora
Spektakl jest próbą wzbudzenia w Młodym Widzu postawy szacunku wobec osiągnięć czasów minionych. Spotkania z Wespazjanem i Maurycym mają zachęcić bowiem do snucia refleksji nad przemianami, jakie zachodzą w przestrzeni twórczości. Dwójka bohaterów - funkcjonujących w rzeczywistości teatralnej, opartej o konwencję absurdu, surrealizmu i realizmu magicznego – przestrzega przed zagrożeniami wynikającymi z agresywnego naporu kultury masowej. Owa presja popkultury powoduje zaniżanie wartości i jakości zdarzeń artystycznych oraz nieodpowiedzialne przycinanie korzeni naszej cywilizacji - tradycji. Dlatego Widz staje się w przebiegu spektaklu bohaterem opowieści. Na jego barkach spoczywa zatem odpowiedzialność za przyszłe losy postaci - przyszłe losy wiedzy i dorobku naszej kultury.
W spektaklu dominują treści bezpośrednio związane z teatrem, jego historią i współczesnością, co nadaje mu wymiar edukacyjno-poznawczy. Do zgłębiania wiedzy zapraszają aktorzy przemieszczający się pomiędzy zjawiskami, anegdotami i światem pojęć z pola rampy i sceny. Wykład prowadzą na zasadzie zabaw i skojarzeń. Pierwsze spotkanie - gdyż "Gry w klasy" pomyślane zostały jako cykl - odkrywa przed widzem cząstkę wiedzy na temat teatru antycznego, teatru starożytnej Grecji . Sposób budowania opowieści służy pobudzeniu ambicji Młodego „Teatromana" do indywidualnych podróży po archipelagach zdarzeń i postaci historycznych. Gdzieś bowiem w zaciszu własnego ja, może obudzić się natura Miriama, która ocali od zapomnienia....
Moje inspiracje:
- Miriam - Zenon Przesmycki (1861-1944) poeta, krytyk, tłumacz, wydawca, odkrył i zaczął publikować twórczość Cypriana Kamila Norwida.
- twórczość Sławomira Mrożka, Witolda Gombrowicza, Julio Cortazara, Jerzego Grzegorzewskiego oraz "Wyprzedaż teatru" (Piwnica pod Baranami)
... Zapraszam …
Jacek Malinowski